7. november 2005

Vims med stor V

Jaaada. Jeg vet det, du trenger ikke le mer! Jeg er vimsete og litt borte av og til, men det blir nå en god historie av det.

Joda, etter en stund hjemme i Tønsberg så bestilte jeg på lørdagen fly tilbake til Bergen på søndag klokken 1540. Tenkte det var et fint tidspunkt å komme seg hjem på, for da kjører flybussen forbi Gyldenpris å greier.. Søndagen kom, og mamma kjørte meg til flyplassen i god tid. Eller, det jeg synes er god tid hvertfall. Etter å ha flydd endel etterhvert så gidder jeg ikke møte opp i timesvis før flyet skal gå, men i passe tid. Så vi ankommer flyplassen, parkerer bilen, betaler 10kr på parkeringsautomaten og går inn. Jeg sjekker inn på en sånn innsjekkingsmaskin, men reagerer litt på at jeg ikke får boardingkort. Tenker at det er sikkert slik at jeg bare sjekker inn elektronisk og bruker kortet ved gaten. Uansett, klokken er rundt 1500 og enda en stund til flyet skal dra. Mamma og jeg setter oss i kafèen (uten å kjøpe noe! vi er noen sniker, altså) og prater litt og venter på klokka. Kafèen ligger rett ved siden av innsjekkingsområdet slik at man kan se når det kommer folk som skal med flyet og sånn. Når vi setter oss så er det en gjeng som står i kø for å komme ombord i et fly, og jeg sitter å kikker på de folka uten å tenke så mye mer over det. Folkemengden i innsjekkingsområdet forsvinner, og det samme gjør bakkepersonalet. Vi sitter fortsatt i kafèen og tar livet rolig, helt til jeg begynner å kikke på klokka og spørre meg selv om ikke gaten snart burde åpne. Det er tross alt bare tyve minutter til flyet går, nå som klokka er blitt 1520. Vi reiser oss, og jeg tar med tingene mine og går bortover. Ser at verken Securitas eller noen befinner seg ved innsjekkingen, og jeg går mot skranken. Kommer på den briljante idèen om å sjekke tidspunktet èn gang til, for jeg var ikke helt sikker på når flyet skulle gå. Var det 1520 eller var det 1540. På en eller annen måte så bestemte jeg meg for at; joda.. flyet går 1540. FEIL! Skjermen viste at flyet gikk 1520, og den køen jeg satt så behagelig å kikket på var ombordstigninga til MITT fly.. jeg løp desperat mot skranken hvor Widerøe-folka jobber, snek forbi kø og alt... men til ingen nytte. Gaten var stengt at det var ingenting å gjøre. I vinduet til høyre for skranken kunne jeg se flyet starte motorene og gjøre seg klar for avgang. Så der sto jeg, med ungdomsbillett som ikke kunne endres på noen måte (det vet jeg fra tidligere forsøk...). Mens jeg sto der i min egen forvirringens verden og sjelte ut meg selv for å ikke ha sjekket tidspunktene, så gikk jeg igjen til skranken. Jeg spurte når neste fly gikk, og forklarte hvor stor vims jeg var. Helt uoppfordret endret hun billetten min til neste flyet, og sa egentlig bare "sånn, nå kan du bare gå å sjekke inn på 1940-flyet du". Jeg takket og bukket og sa tusen takk så mange ganger at det var rett før jeg ble bært vekk fra skranken av Securitas. Uansett, der sto jeg blid og lykkelig med ny billett i hånden (gratis - 624kr spart!). Tusen takk til damen i Widerøe som skjønner at folk kan gjøre feil, og som også skjønner at 624kr er mye for en student. Det hører også med til historien at jeg fikk det aller siste setet på det flyet, så jeg var egentlig utrolig heldig!

Og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg sjekket tidspunktet på det neste flyet jeg fikk plass på. Jeg fikk litt noia av at det gikk 1940, og så for meg at dette også gikk 1920 rett foran øynene på meg. Men det ordnet seg, jeg kom nå hjem til Bergen omsider. Litt over ti i går kveld var jeg på plass til en hybel i kaostilstand. Men nå er det rent og pent :-)

2 kommentarer:

Pandaen sa...

hehe, ikkje lett å bli klok på dei flytidene... Plutselig bare begynte de å ha samme tid på innsjekking som det stod på billetten? Slemminger. Men godt å se at det finnes folk i Widerøe som har skjønt ka kundevennlighet betyr...
De komme sikkert fra SAS der det ikkje e plass te de!

Joakim Reinert Knutsen sa...

Greia er jo at jeg tok feil. Flyet gikk 1520, ikke 1540 som jeg trodde. Og jeg hadde ingen billett, fordi jeg hadde bestilt elektronisk så billetten lå bare på VISA-kortet.

Alt var min feil, og Widerøe-damen var snill til tross for at de har fått streng beskjed om å ikke gjøre sånn. Prøvde jo bare å endre et tidspunkt en annen gang, men det var flett umulig til tross for at flyet hadde masse ledig...