24. februar 2006

Herremåltid


Herremåltid
Originally uploaded by kaffejoakim.
De som kjenner meg godt vet at jeg er svak for tapas, men jeg har brukt mer tid på å drømme om det enn jeg har på å lage det. Denne uka har jeg vært i Tønsberg, og jeg begynnet anledningen av et fullvoksent kjøkken til å lage tapas. Råvarer av mange sorter ble kjøpt inn og bordet ble pent dekket. Meny-butikkene har fantastisk mye godt man kan bruke i tapasen, til og med noen ferdiglagde retter (det virker hvertfall som om butikksjefen på Meny Farmandstredet har tapas-dilla så mye tapas det er å få kjøpt der). Vel, uten å tenke for mye over hva jeg skulle ha så handlet jeg litt av det og litt av det. Det hele endte med en fjorten-retter (!) som mettet tre mager + førte til masse rester. På bildet ser du hele middagen, men jeg ramser opp de tingene som ser litt ukjente ut:


1. Baconsnurrede dadler
2. Stekte og krydra potetbåter
3. Smoothiemarinert kyllingfilet bakt i ovn (mangosmoothie)
4. Hvitløksbaguetter
5. Olivenmarinert fetaost
6. Chilimarinert fetaost
7. Store chili fyllt med fetaostkrem
8. Crustini med rød pesto
9. Brød og aioli
10. Spansk fåremelksost (husker ikke navnet)
11. Baguetter med samme type ost smeltet over
12. Tigerreker i søt chilimarinade
13. Kjøttboller i salsachutney
14. Cuantalope-melon med parmaskinke og cherrytomater

Det var nok til å bli mett av ja :) Moro å lage slik mat som dette, tok ikke mer enn knapt en time når Mariann og jeg laget sammen. Mamma var den heldige gjesten som fikk være med på smaksopplevelsen!

Apropos, jeg har ti liter mango- og appelsinsmoothie stående på hybelen nå, så hvis noen vil ha så er det bare å komme å få. Den er kjempegod og kjempesunn!

2 kommentarer:

Ingvild sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Ingvild sa...

Hva skjer på en fredagskveld på Gyldenpris? Jeg har sittet i kollektivet mutter alene, og nå går jeg jammen meg og legger meg..Tuddelidei