1. januar 2007

Nyttårsaften 2006-2007

Dårlig med oppdatering på bloggen i det siste. Det har stort sett sin enkle grunn i at jeg ikke har vært foran dataen det meste av julen. Den 22. desember dro jeg på fjellet (Haukeliseter) for å feire jul med pappa, og der var vi til 28. Hadde med meg både langrenn og slalomski og hadde store planer om å stå mye på ski, siden det var kommet endel snø på fjellet. Uheldigvis var ikke snøen mye brukbar, og det var umulig å bruke den til fornuftig skigåing. Vi la ut på en tur, men det var håpløst å komme seg opp bakkene eller for den saks skyld ha kontroll i nedoverbakkene. Så en kort tur ble til 4,5 timer kaving på et føre som hadde vært lettere framkommelig med skøyter.
Alpintbakken var heldigvis bedre, så jeg fikk sjansen til å prøve slalomskiene den oppmerksomme bloggleser fikk med seg at jeg kjøpte rundt påske.

Julemat på fjellet var slettes ikke dårlig. Haukeliseter disket opp både pinnekjøtt, ribbe, lutefisk, spekemat, sild og mere til. I tillegg var det eget dessertbord med stort sett mesteparten av det man asosierer til julen. Alt i alt veldig bra! De andre dagene var det beskjedne tre-rettere, som Haukeliseter etterhvert har blitt så kjent for (topp kritikk i Dagens Næringsliv blant annet).

Nyttårsaften ble feiret i Tønsberg med Mariann. Vi var hos kusina og samboeren og gjennomførte en rolig feiring, men desto koseligere. Ti veldig hyggelige personer gjorde kvelden vellykket, selv om jeg ikke kjente så mange av de fra før av. Jeg disket opp med Dronning Maud pudding til dessert, og de som kjenner meg vet jo at jeg er en gud til å lage den ;-)

Fyrverkeri var det også litt av. Hele 47kr var satt av på budsjettet til denne posten. Og for 47kr fikk jeg faktisk mer enn jeg trodde, uten at jeg orker å gå nærmere inn på de detaljene (men det ble tre eskadroner med fyrverkeritanks - bare måtte jo ha det! + litt andre morosaker).

Det var kort og godt om jul og nyttår. Har ikke noen bilder, for jeg har glemt kameraet mitt i Oslo hele veien. Men gode minner sitter i hodet for alltid, er det ikke det de sier da? :-)

Dagens gode råd skal jeg legge i retning vin. Etter å ha fått mange gode tips på radio om musserende vin så tenkte jeg at jeg skulle være litt hyggelig å dele de med dere.

Myte 1: Sjampis (som det populært kalles når man snakker om musserende viner) skal bare nytes klokka tolv når det nye året feires. Svar: FEIL! Sjampis fungerer helt topp hele kvelden. Spesielt til mat er sjampis oversett. Sammen med kalkun eller annet lyst kjøtt gjør sjampis en utmerket jobb.

Myte 2: Sjampis må ligge i kjøleskapet lenge for å være skikkelig kald til man skal drikke den. Svar: FEIL! (igjen). Sjampis må for all del ikke lagres i kjøleskap, ettersom den har en tendens til å utvikle en "løksmak" dersom den er nedkjølt over en for lang periode. Den skal lagres i kjeller og avkjøles hurtig i en bøtte med is 15-20 minutter før den skal serveres.

Ellers er det typisk at røde viner serveres for varme og hvite viner for kalde. Hvit vin skal ha en temperatur på 7 grader, mens rød kan med fordel være rundt 16-17 grader. Sjampis skal være god og kald av den hurtige nedkjølingen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bortsett fra dyrere sjampiser som Dom Perignon som ikke skal være kaldere enn vanlig hvitvin, helst litt varmere siden det er en vin med mye aromastoffer :) (Kilde: kelner hos Bagatelle)

Hilsen han som naturligvis ikke har besøkt restauranten, men som gjerne har lyst.