27. januar 2007

vidspredt nisje

De fleste som har studert økonomi har lært at en bedrift må satse på produkter der de har kompetanse og sørge for en portefølje av produkter som ikke er for diversifisert i forhold til kjernen.
Dette får meg til å tenke mot et ypperlig produkt jeg fikk høre om, og som jeg straks gikk til innkjøp av. Noen kjenner kanskje til Aerobie, men for de som ikke gjør det så kan jeg fortelle at det er et lite selskap som produserer frisbee'er og andre leketøy for både unge og voksne. Blant alle disse tingene har de laget en liten kaffelager (Coffemaker). Leketøy og kaffemaskin. Hm. Ikke særlig taktisk om man ser det i perspektivet av det man har lært på skolen.

Men det får meg til å tenke. Hva gjør et slikt produkt i en portefølje av leketøy? Er ikke Aerobie litt ute på viddene når de lanserer et denne kaffelageren?
Egentlig skiller ikke produktet seg så veldig ut fra resten av produktporteføljen, og det er lettere å påpeke likheter enn forskjeller (den eneste forskjellen er faktisk at produktet ikke er et fritids- og aktivitetsprodukt). For det første er kaffelageren konstruert i de samme materialene som mange av de andre produktene til Aerobie. Sannsynligvis har de kompetanse og tilgjengelige produksjonsfasiliteter for tilvirkning av plastprodukter. Samtidig er produktet lite, noe som gjør at logistikken av produktet har mange fellesnevnere med den allerede eksisterende produktporteføljen. Produktet er teknologisk lite avansert, men med en høy grad av fysikk i funksjonaliteten. Nøyaktig likt de andre produktene der bevegelighet, flygeevne og fysiske krumspring er nøye kalkulert.


Så til tross for at det er få fellesnevnere i bruksområde, så har det faktisk lite å si for utnyttelse av kjernekompetansen. Dette produktet passer perfekt inn i porteføljen! (ok da, markedsføringsmessig har de en ny jobb å gjøre.)

Ser jaggu ut til at jeg har lært noe på skolen i det siste også.. (strategy, baby!)


Forøvrig, AeroPressen fungerer ypperlig. Den lager èn kopp kaffe av gangen, med en renhet jeg aldri før har smakt. Presskanna er parkert på hylla!


powered by performancing firefox

1 kommentar:

Anonym sa...

Du nevner dessverre ikke hvor du kjøpte denne saken, og ikke minst pris. Virket interessant denne :)


Sjekk ut http://munchausen.hovring.com