3. desember 2006

Litt om kaffe

I går var jeg å handlet en pose kaffe hos Java espressobar rett oppe i gata her. Er tom for kaffe fra min amerikanske pusher som brenner på bestilling og sender rykende nybrent kaffe i posten helt fra US and A. (:D)

Er utrolig spent denne gangen. For første gang har jeg kjøpt en ren kaffesort, og ikke en blanding av mange typer bønner. Det er ikke hvilken som helst kaffe jeg tok med meg hjem heller. I følge hjemmesiden www.kaffa.no er denne etiopiske kaffen noe helt for seg selv.

Det er nettopp dette kaffelidenskap dreier seg om. Robert, nnehaveren av Mocca, reiste ned til området og prøvesmakte (blindtestet) over hundre kaffesorter. Èn stakk seg ut som en stjerne blant de andre, nemlig Yirgacheffe Adado. For å sitere Robert: Denne står frem som en stjerne på bordet og ankommer om kort tid vårt brenneri.

Og lurer du på hvordan den smaker? Jeg er mest glad i den gode opplevelsen, og overlater smaksbeskrivelsene til profesjonelle. Og smaksbeskrivelsen? Den består av hele opplevelsen, så jeg overlater beskrivelsen ved å sitere kaffa.no:

YIRGACHEFFE
Ukens høydepunkt var å reise til Yirgacheffe-distriktet, hvorfra vi har hatt så mange flotte kaffetyper og smaksopplevelser oppgjennom årene. Stod opp kl 4 om natten for å nå frem før daggry. Natteduggen og morgendisen driver opp langs åssidene så snart solen står opp. Gården vi handler vår kaffe ifra og kooperativet Adado ligger i denne skålformete dalen. Småbrukene og hagepasellene ligger i frodige skråninger opp mot 2400 m.o.h. De nyplukkede kaffebærene bringes til kooperativets foredlingsstasjon om ettermiddagen og kaffen soltørkes på den klassiske etiopiske måten i en drøy ukes tid. Bærenes kvalitet, tørkemetoden og selekteringen gir en klar og ren kaffe, balansert syre/sødme og smak som minner om søte jordbær. Helt fantastisk !

Og hvis du begynner å bli overbevist over at det faktisk ikke er Nèscafe som er litt dyrere for smakens skyld; Denne kaffen kostet meg 350kr kiloen... Og for å gjøre det hele fullkomment så ser du bilde av kaffebonden bak disse ypperlige bønnene på www.kaffa.no

Snakk om totalopplevelse!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var kaffen god da?

Anonym sa...

Vel vi vil gjerne ha kaffe, men jeg tror ikke det kan bli før jul siden vi har litt cashflow problem akkurat nå, og at vi snart drar hjem til jul. Men vi vil gjerne ha kaffe i januar den mørke, kalde triste måneden hvor vi tenger noe å varme oss på og hva er vel bedre enn å varme seg på en delig espresso. Bjørn Even drømmer om å lage en deilig espresso hver gang han står ved espresso maskinen som for øyeblikket blir brukt som en veldig dyr vannkoker. Vi får snakkes om forsendinger etter jul.... Jeg gleder meg til å smake kaffen.