16. desember 2006

Lett tilgang på kaffe i Oslo...

Som oftest hvertfall. Men ikke idag.

Når jeg endelig skal ha folk og fest og attpåtil får min søster og svoger på besøk, DA er det umulig å få tak i kaffe.

Neida. For Java som stenger seks på lørdagene fant ut at de skulle stenge klokka fem i dag (de skulle sikkert ha julebord). Øltørst og sugen på en sigar var det ingen godvilje hos Java Espressobar, der jeg ti over fem hadde tenkt å handle en Etiopia Adado å imponere gjestene med.

Med denne skuffelsen innabords innser jeg at jeg må spise noen fluer og kjøpe kaffen på Kaffebrenneriet. Joda, de har sikkert bra kaffe de. Men det er liksom noe med Kaffebrenneriet. Et eller annet. De altfor svære lattene? Kjedepreget? Kaffe i papirposer? Gatehjørneallergien?

Jeg vet ikke. Men jeg ble litt overrasket når jeg fant en Etiopa Yirgacheffe stående i hylla. Ikke før jeg skulle til å gripe tak etter posen, med håp om at den inneholdt kaffebønner av ypperste kaffe, så kremtet en kar bak disken. De hadde stengt, kassa var stengt og oppgjøret var tatt.

Alle mine overtalelsesteknikker var umulige. Han var like tørst etter å komme hjem etter gjengen på Java. Felles julebord? (neppe)

Skuffet trasket jeg ut igjen, uten kaffe. Har nesten ikke kaffe hjemme heller. Det føles faktisk ikke noe bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Dakkars Joakim. Håper du får noe fint til jul ihvertfall da...