10. september 2008

Prosjekt arbeidsledig: Joakim lærer seg nye ting - del 1

Som arbeidsledig er det mye ledig tid. Man kan rett og slett ikke sitte hele dagen å sjekke om det er kommet noen nye jobber på finn.no. Så for å fylle dagene så har jeg satt i gang med noe i samme stilen som Senkvelds innslag "Harald gjør ting han ikke kan". Jeg synes det er å ha en negativ vinkling, så derfor velger jeg heller å kalle det "Joakim lærer seg nye ting". Ikke fullt så slagbart i nasjonal TV-underholdning, men desto bedre på en blogg som dette. Nok preik, over til the real shit. Ta en nøye kikk på bildet under - det er Powerbooken min. I deler.


Bildet er tatt med min iPhone, som jeg ikke har demontert (enda). Trykk for å se stort.

Hvordan ser en bærbar maskin ut inni? Jada, den har grafikkort, prosessor, minne, harddisk, dvd-leser, batteri og alt det der. Men hvordan ser det egentlig ut i en maskin som er 2 cm tykk. Og fra bildet så kan du trygt si at det jeg fant ut. Det eneste jeg IKKE demonterte var power supplyet (oppe til venstre) og bassen (!). Det var den største overraskelsen - en powerbook har tre høyttalere. Venstre og høyre, samt en bitteliten 0,8" subwoofer gjemt rett under venstre del av C-bokstaven på tastaturet! Den egentlige årsaken til at jeg satt i gang med denne slaktningen av min kjære maskin var på grunn av en ødelagt kjølevifte. Maskinen ble umenneskelig varm, og vifta lagde tikk-tikk-tikk-tikk-tikk lyder når den gikk for fullt. Og det at viftene i en Powerbook går for fullt er i seg selv et feilsymptom, så her måtte det åpnes å sjekkes. Så med rundt førti bittebittesmå skruer, demonterte jeg topplokk med tastatur og touchpad, batteri, skjerm, høyttalere, PCMCIA-porten, harddisken, dvd-spiller, modem, hovedkort - og til slutt vifte. Ny vifte hadde jeg bestilt inn fra eBay, og den lå klar til montering ved siden av dette slaktet. Men det viste seg at jeg har fått feil, for ledningen på den vifta jeg hadde fått var en halv centimeter for kort. Så med uforettet sak monterte jeg alt i motsatt rekkefølge av slik jeg hadde demontert det. Spenningen var stor da jeg satt i batteriet, snudde maskinen og trykket på power-knappen. Ville maskinen starte? Eller ville maskinen vise noen rare symboler i helt feil farger? Ville harddisken spinne opp? Vel - dette innlegget er et bevis på at alt gikk bra. Og jeg kan nå kalle meg selvutnevnt og uautorisert Apple Powerbook G4 15"-reparatør. Jeg brukte riktignok litt tid på det - faktisk så lang tid at jeg tok pause og spiste lunsj midt i demonteringen av hovedkortet, men lav timepris burde kompensere for det.

Om noen dager kommer forhåpentligvis: Joakim lærer seg nye ting - lønnsforhandling ved jobbtilbud.

Ingen kommentarer: