25. februar 2008

Ny kaffekvern



Bare så det er sagt med en gang. Kaffekvernen er hjertet i kaffelaging. Aldri ha en espressomaskin uten å ha kvern. Og dersom du "bare" har en bialetti eller moccamaster, så kan du oppnå fantastiske kvalitetsforbedringer ved å bytte ut Friele med nykvernet kaffe. Og for å mate det inn ekstra: hvis du ikke har penger til både maskin og kvern, så kjøp kverna først. En god espressomaskin er ubrukelig uten en god kvern. Og man kan egentlig ikke få en god nok kvern. Det er vanskelig for de som ikke har brukt avansert kaffeutstyr å skjønne hvordan en kvern kan være bedre enn de andre, men det for å gjøre en annen sammenligning: alle dekk er like. De er runde, sorte og har spor. Like egenskaper og funksjonalitet?

Uuuuansett, siden jeg kjøpte Rancilio Rocky sammen med espressomaskinen min for tre og et halvt år siden, så har bruksmønsteret mitt endret seg litt. Rancilio Rocky er en fantastisk kvern, driftssikker og stabil, med enormt gode kverningsresultater. Men jeg har lyst å utforske espressomysteriet ytterhttp://www.blogger.com/img/gl.link.gifligere, og jeg følte at det var kverna som sto tilbake på det tekniske plan. Og etter MYE leting på internett etter den perfekte arvtaker til Rocky, så fant jeg Compak K3 Touch, en spansk-produsert og ganske ukjent produsent egentlig. Men de var hoffleverandør av kaffekvern til årets verdensmesterskap i Baristakunst, noe som forsåvidt er en ganske god attest. Fordelen med å satse på en ukjent produsent er at det ofte blir billigere sammenlignet med konkurrentene. Denne kan lett sammenlignes (og på noen måter overgå) med Mazzer Mini, som er ansett som kverna man skal ha dersom man skal gjøre det skikkelig, men koster en god del mindre. Det finnes ingen importør på den i Norge (såvidt jeg vet), så jeg fikk skaffet den når jeg var i Nederland i helga. Bestilte den på internett og fikk den sendt til hotellet, tusen takk for smertefri service og levering til koffiecentrale.nl)

De første testene er lovende. Dette er en kvern uten doserer, men er fullstendig klumpefri. Den bråker lite (mørkere klang enn Rockyen) og er utrolig rask. Dessuten er Touch-mekanismen smertefri, og det er lite gris med den (Rocky med doserer er håpløst grisete når man har hvit kjøkkenbenk).

Jeg skal komme tilbake med en dypere test på engelsk når jeg har fått testet kvernen mer grundig, men førsteintrykket er SVÆRT positivt.
(I will return with a thorough review in English after working with the Compak K-3 Touch grinder for a few weeks, please check back then. However, my first impression is tremendous!)

3 kommentarer:

Anonym sa...

...den kverna som står tilbake på det tekniske plan har jeg kjøpt da...... :-)

Anonym sa...

Heisann! Godt å se andre kaffenerder som er åpne om sin legning:) Kom over bloggen da jeg søkte rundt på kaffekverner. Har vurdert en R Rocky uten doserer. Hva vil du si er hovedforskjellen (i iallfal mht. ditt bruk) mellom Rocky'en og Compak'en?

Torbjørn sa...

Når kommer den utvida testen sa du? :)