11. februar 2008

Blu-Ray kicks ass in your mind

Nå er det gått litt over en måned siden HD-DVD ble utsatt for "the kiss of death" av tidligere lojale filmstudioer. Til tross for at HD-DVD leiren fortsatt hadde enkelte tilhengere, har verdenspressen gjort sin brutale og korte analyse av hendelsene og kåret Blu-Ray som vinner av formatkrigen. I mitt forrige innlegg om denne saken analyserte jeg hvor bra HD-DVD egentlig lå an, sett i lys av disse hendelsene. Konklusjonen var: råtten, men ikke uspiselig.

Det jeg glemte var årsaken til hvorfor humbug som teknisk analyse og astrologi overlever og blir trodd på (forøvrig en fornærmelse ovenfor astrologien å bli sammenlignet med teknisk analyse - unnskyld). Det er jo selvfølgelig i det mentale til folk. Og hvem er folk? Jo, i mange tilfeller inkompetente (ok, semikompetente) platesjappe-eiere, elektronikkforhandlere, journalister og andre som fungerer som kontaktpunkt for distribusjon av slikt materiale. Disse, som mange andre, leser VG og Dagbladet, New York Times eller gudene vet hva, og gjør seg opp en mening.

Og hva skjer? Til tross for at HD-DVD fortsatt har (in)signifikant støtte, så har folket plutselig fått det syltynne beslutningsgrunnlaget de trenger for å bestemme seg. Jeg merker det på jobb også. Ingen spør lenger hvem jeg tror vinner formatkrigen, og folk er ikke like nervøse for å kjøpe Blu-Ray spillere til 13000kr.

Det topper seg også når Hi-Fi Klubben går ut å gir sin støtte til Blu-Ray, basert på alt VG og Dagbladet og Se&Hør har kopiert fra internasjonale blogger og bråkjekke informasjonssjefer hos Blu-Ray-utviklede Sony. Hvilket annet beslutningsgrunnlag har de for å gjøre dette? Dette er en kamp mellom Goliat og Goliat, og en liten forhandler med Skandinavia som verdenskart kan umulig overstyre dette.

Og hva skjer videre? Folk stoler på Hi-Fi Klubben som kunnskapsmestrene når det kommer til denne type ting. Og dermed er det enda flere som lar seg fasinere og overbevise av Blu-Ray som det framtidige format. En lang kjedereaksjon med andre ord.

Så det er bare å innse det egentlig (jada, jeg vet er istockphoto som er en sample.. jeg bare gadd ikke kjøpe det for å bruke det i denne settingen):

Ingen kommentarer: