9. oktober 2006

Kaffemoral!

I Dagens Næringsliv på fredag sto det en artikkel om kaffekvalitet, priser og moral. Det er en utrolig bra skrevet artikkel om Cup of Excellence-programmet. Vær så snill å ta deg tid til å lese den! (kilde: http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article890966.ece)

Og hvis du lurer. Selvfølgelig er kaffen jeg kjøper handlet gjennom dette programmet, og hver bønne jeg kverner kan spores tilbake til bonden. Alle de seriøse kaffebrenneriene i Norge handler gjennom dette programmet (blir det for dyrt for noen, så spleiser de med andre minikaffebrennerier).


Kaffeprodusenter har måttet se langt etter høyere priser, til tross for at trendy kaffedrikker sprer seg som en farsott i den vestlige verden. Det prøver amerikanske Susy Spindler å gjøre noe med.

Anniken H. Jebsen, Dagens Næringsliv


Kaffebonden Yolanda Lourdes Condori kunne ikke tro sine egne øyne. På en halvkilos pakke med kaffebønner solgt gjennom den norske kjeden Kaffebrenneriet, sto hennes navn i store bokstaver. Større enn hjemlandet Bolivia, som hadde fått plass på linjen under.

Nå sto hun ansikt til ansikt med Synøve Pedersen, en av de ansvarlige bak Kaffebrenneriets innkjøp av Yolandas kaffe ett år tidligere, og tårene flommet – hos begge. Yolanda solgte 700 kilo gourmetkaffe til Kaffebrenneriet for 65.000 kroner. Prisen var 7,5 ganger høyere enn hva de store internasjonale oppkjøperne ville ha betalt.

Nærmere 700 kaffebønder i Brasil, El Salvador, Guatemala, Honduras og Nicaragua har som Yolanda Lourdes Condori fått oppleve hva det vil si å få en reell markedspris for sin kaffe.

Gjennom programmet Cup of Excellence arrangeres årlige internasjonale kåringer der opp mot 1000 bønder i hvert land sender inn prøver på sine avlinger. Et internasjonalt dommerpanel jobber sammen med lokale smaksdommere, for å premiere de 30 innsendte prøvene som holder høyest kvalitet. En drøy måned senere auksjoneres kaffen over internett, og prisene vinnerne oppnår har i snitt ligget snitt minst ti ganger høyere enn på kaffebørsen i New York.

Hittil er det blitt 28 auksjoner i de syv landene der den internasjonale stiftelsen Cup of Excellence er engasjert. I løpet av 2006 har 100 innkjøpere fra Europa, Nord-Amerika og Asia bidratt til å kjøpe kaffe til rekordpriser.

Bakgrunnen for programmet var en langt dystrere virkelighet.

125 millioner mennesker i verden har på en eller annen måte kaffe som sitt levebrød. Kun et fåtall av disse har sett levestandarden stige i takt med melkeskummet på trendy kaffebarer i vestlige land.

Mens sluttbrukerne kjøpte kaffe for 30 milliarder dollar årlig på tidlig 1990-tallet, fikk bøndene utbetalt rundt 12 milliarder dollar. Ti år senere hadde utsalgsverdien steget til 70 milliarder dollar, mens de produserende landene ikke fikk mer enn 5,5 milliarder.

Denne skjevheten ville kaffekonsulenten Susy Spindler angripe.

I samarbeid med internasjonale og lokale hjelpeorganisasjoner, etablerte Spindler kaffekonkurransen Cup of Excellence.

Den første kvalitetskonkurransen ble arrangert i Brasil på tampen av 1999. 310 bønder deltok under tvil i konkurransen, etter å ha fått økonomisk støtte av den internasjonale kaffeorganisasjonen, ICO, til å sende inn prøver. Et internasjonalt sammensatt smakspanel plukket ut ti vinnere, som siden ble auksjonert over internett til revolusjonerende priser: Opp mot tre ganger markedspris.

Senere auksjoner skulle vise seg å gi enda større uttelling for de lokale bøndene. På fjorårets auksjon i Brasil fikk årets beste kaffebonde, Francisco Isidoro Dias Pereira, 49,75 dollar per pund kaffe for sine 12 sekker med vinnerkaffe. Det betød en utbetaling på en halv million kroner. Et beløp som ligger 50 ganger høyere enn den normale markedsprisen for kaffe i 2005.

– På overflaten virker det som om dette er en ordning som bare gjelder noen få, sier Susy Spindler.

Men fra den spede begynnelsen i 1999, har Spindlers kaffekonkurranser fått stor betydning. Mens de store oppkjøperne ikke deltar fordi partiene som auksjoneres bort er for små, så har konkurransen også vekket deres interesse for kvalitetskaffe.

– Da vi arrangerte Cup of Excellence i Bolivia for første gang, ble innkjøperne oppmerksomme på at det der fantes svært mange kvalitetsprodusenter. Vi har endret spillereglene. Nå ser vi at de store oppkjøperne er villige til å betale en høyere pris for god kaffe, sier Spindler.

For kaffedyrkere som Yolanda Lourdes Condori har kaffekonkurransen sørget for en reell markedspris på kvalitetskaffen de produserer. De ekstra inntektene er gått til datterens skolegang, til å lønne medarbeiderne bedre, og til ytterligere å bedre kvaliteten på avlingen. Slik at prisene på neste avling kan bli enda bedre.

Ingen kommentarer: