7. juni 2006

It's the end of Bergen as we know it


Flytterot på hybelen
Originally uploaded by kaffejoakim.

Nå sitter jeg i Tønsberg å blogger, og det har egentlig ikke helt gått opp for meg at denne gangen er jeg ikke her på ferie. Jeg har pakket opp kaffemaskinen på kjøkkenbenken her hjemme, og lagde min første "utenombys" espresso for ikke så lenge siden. Den var god, det var ikke det, men følelsen var helt feil. Det er ikke på den kjøkkenbenken jeg skal lage espresso, det er på kjøkkenbenken i Bergen.


Bergen fra solsiden
Originally uploaded by kaffejoakim.

To år var nok til å gjøre meg utrolig glad i Bergen, og jeg kan anbefale alle å flytte dit, om noen har det i tankene.


Pakkekunst
Originally uploaded by kaffejoakim.

Flyttelasset var enormt, og enda har jeg ikke fått over alle tingene. I morgen drar Mariann og jeg over for å pakke resten av tingene mine og vaske ut. Når jeg pakket sammen tingene mine og så hvordan hybelen ble tommere og tommere, var det akkurat som å oppleve den dagen jeg flyttet inn, bare i revers. Spenningen og følelsen av å flytte hjemmefra for første gang, komme inn i en tom hybel med uendelig potensiale var enorm. Og da hadde jeg ingen anelse om hva disse to årene skulle vise seg å gi meg. (Edit: nå har vi vært over fjellet å hentet resten, ble jaggu nesten en full bil igjen.)

Jeg kommer nok enda til å bruke lang tid på å komme over Bergen, og tanken på at jeg ikke lenger bor på Gyldenpris eller kan delta like aktivt i det sosiale miljøet der lenger. Selv om alle sammen var enig om at det første året var klimakset, så ser jeg nå at det andre året var veldig bra det også. Til dere som er igjen i Bergen, grip sjansen og opplev byen. De gangene dere ikke orker mer av Bergen, så sett dere på bussen til Oslo. Og de gangene jeg ikke orker mer av Oslo, så lover jeg å komme til Bergen. Og jeg lover at jeg skal gripe de sjansene jeg har til å gjøre det.

Kjøreruten hjem
Originally uploaded by kaffejoakim.



Jeg pakket og pakket saker fra hybelen hele helga, og det var litt av en logistikkjobb å samle alt tettest mulig i bilen. Resultatet ble utrolig! I bilen fikk jeg bord, seng, madrass, slalomski, hylla mi, alle tingene og klærne mine, hele stereoanlegget, masse klær, endel av Mariann sine ting (som hun satt igjen når hun flyttet), dyne og alle putene. Pluss selvfølgelig kaffemaskinen og kaffekverna. En stund var jeg rimelig optimistisk på å få plass til alt, men til slutt viste det seg å ikke gå likevel. Det gjør egentlig ikke så mye, da får jeg se Bergen og venner hvertfall en gang til. Men mandag ettermiddag var jeg på veien, og kjørte tidenes omvei (bevisst) til Tønsberg.

Var hjemme klokka to på natta etter å ha kjørt gjennom hjemstedet til både Erlend og Solvor. I tillegg fikk jeg sett Voss, Aurland, Valdres, Filefjell, Fagernes, Bagn, Hønefoss, Vikersund, og til slutt Tønsberg. Nærmere 60 mil og 8.5 timer.

Vi sees snart!

1 kommentar:

Anonym sa...

sier bare en ting jeg: du er savnet!!!!! håper vi møtes i sommer :)