26. oktober 2008

Joakim gjør ting han ikke kan, del II: Skaffer seg fast jobb

Endelig gikk ting i min retning. Etter å ha traktet mange av bedriftsstandene på karrieredagene på BI i slutten av september, så etablerte jeg mange kontakter med blant annet rekrutterings- og bemanningsbyråer. En svært hyggelig jente hos Adecco lokket meg med på en konkurranse hvor jeg kunne vinne billetter til VM-kvaliken mellom Norge og Nederland, og da var jo praten i gang. Det ene ble til det andre, og det andre ble til det tredje - og denne uka signerte jeg kontrakt med Adecco om et varig engasjement hos Microsoft!

Den første uka er allerede unnagjort, og det i et forrykende tempo. Uka har blant annet gått med til å hilse på veldig mange kolleger, hovedsaklig i den avdelingen jeg jobber (SMS&P), men også noen på kryss av organisasjonen. Uka har etterlatt meg med en enorm mengde inntrykk, og skal jeg nevne to ting som har imponert meg så må det være organisasjonskulturen og -strukturen. Folk er veldig hyggelige og omsorgsfulle, som kan eksemplifiseres når jeg kom på jobb fredag morgen med et hyggelig smil og "God morgen, Joakim!" fra resepsjonisten (det jobber 300 mennesker i Microsoft Norge). En annen ting er at organisasjonen er helt flat. Absolutt alle sitter i åpent landskap - uten unntak.

Det er utrolig gøy å endelig komme seg ut i jobb etter seks år med studier. Jeg har ventet lenge på dette, og ofte tenkt "hvor kommer jeg til å bli ansatt?". Microsoft var ikke blant de navnene som dukket opp når jeg tenkte på det, men karriereveien er ofte preget av tilfeldigheter og uberegneligheter. Og nå når jeg først er kommet inn i Microsoft, så skjønner jeg at det ikke kan bli veldig mye bedre enn det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Store organisasjoner er ganske store dyr å navigere i, ja.. Har ikke så personlig forhold til vår resepsjonist som du, da, men åpent landskap kan jeg iallefall relatere til! Hvorfor tror du jeg kjøpte meg nytt headset :)

Du får fortsette å blogge om livet i MS fremover. Blir morsomt å sammenligne arbeidserfaringer, spesielt siden du jobber i ikke-IT delen av et IT-selskap, mens jeg jobber i IT-delen av et ikke-IT selskap! Diagonalt motsatt, på en måte.