23. juli 2008

Tommyball-regler og espressomaskinimport

Årets beste uttalelse kommer fra Guttorm Petterson i Norske Filmbyråers Forening. Han gikk i strupen på iTunes sin amerikanske filmtjeneste, som via noen omveier også kan benyttes av norske forbrukere. Herr Petterson mente at dette er konkurransevridende, og at myndighetene burde se på saken. For å sitere Petterson: «Vi må nå se på om det er noe vi kan gjøre for å forsinke utviklingen».

Jeg er lei meg på Pettersons vegne, og oversender han pensumlisten i mastergradsfaget Strategiteknologi og teknologisk strategi (GRA 6821) ved Handelshøyskolen BI.

Dette leder over i saken jeg egentlig ønsket å belyse. Basert på forrige innlegg, så er det mange som spør meg om kafferelaterte spørsmål. "Hvilken espressomaskin bør jeg kjøpe?" er gjengangeren. Svaret mitt har alltid vært det samme, nemlig en Rancilio Silvia espressomaskin og Rancilio Rocky espressokvern. I Norge så er dette en pakke som totalt ligger på rundt 9000 kroner, dersom man pruter litt. Jeg er en person som gjerne støtter opp om små, lokale bedrifter som gjør det de kan for å overleve, men har ikke noe til overs for arroganse og byrokrati-tilnærming for å få ting som man vil. Saken er nemlig at man kan få den nøyaktig samme pakken i Sverige for ca 5800 norske kroner (pluss ca 500 i frakt). Uansett så kan man spare hele 2300 kroner på å handle i Sverige, og da får man det attpåtil levert på døra. Framfor å møte konkurransen, så inngikk den norske importøren en avtale med Rancilio i Italia om å hindre parallellimport til Norge. Det vil si at svenske butikker kan ikke lenger selge Rancilio til nordmenn uten at det får konsekvenser for dem.

Slik arroganse bygger ikke min tillit, og de svenske forhandlerne gjør det de kan for å sørge for at også nordmenn kan få Rancilio til akseptable priser ved å fasilitere Poste Restante sendinger (de sender til et postkontor i Strømstad, og så må du hente det der).

Det du kanskje tenker nå er at disse svenske forhandlerne selger Rancilio til en latterlig lav pris, som de bare skal konkurrere på for å hevde seg. Men det er feil, Rancilio koster faktisk enda mindre i mange europeiske land.

Moralen i historien er at bedrifter må stå oppreist og møte konkurransen med de midlene de har tilgjengelig. Å bygge opp bedriften sin på et lovverk som hindrer konkurranse er en kortsiktig oppskrift på suksess, og man går fort på en smell den dagen lovene fjernes. Samtidig vil jeg si at dette ikke er noen måte å henge ut den norske importøren, som yter glitrende kundeservice og oppfølging av sine kunder. Men business er business, og denne bloggen dreier seg om - you guessed it - business!

Ingen kommentarer: