8. januar 2008

En oppdatering på formatkrigen

Formatkrigen er blitt så stor at den til og med trekker oppmerksomhet fra Dagbladet og VG. Førstnevnte har attpåtil viet kommentatorspalter til temaet. Til tross for at dette interesserer de færreste. Gi meg et ferdig produkt, og la meg slippe å tenke på produktutviklingen. Det er tross alt det jeg betaler for. På den andre siden er det veldig spennende å følge med på utviklingen, siden det er av personlig faglig interesse.

I mitt tidligere innlegg argumenterte jeg for at ingen av formatene vil vinne. Jeg tror fortsatt dette stemmer, og sett i lys av den siste tidens hendelser så holder fortsatt proposisjonen min. HD-DVD sakker akterut på grunn av ett stort filmselskap sin pressemelding om at de går over til Sony sitt dyslektiske Blu-Ray format. Og slik ruller nå en gang steinen. Nettverkseksternaliteter sørger nok en gang for at den største består, og utfordreren står igjen med tapt marked.

Og for å illustrere at dette ikke en en oppblåst mediasak, så besluttet Toshiba-eide HD-DVD å trekke sin markedsføringsbaserte pressemelding under CES 2008. Det var rett og slett ikke noe positivt å meddele.

Så hvis man dykker ned i markedsføringspsykologi, med tanker til doktorstudier på BI om hvor viktig emballasje er for et produkts suksess, så er saken egentlig grei. Blu-Ray står på trygg grunn med tydlige tekniske henvisninger i et navn som er lett å uttale, som svinger og som høres kult ut. HD-DVD er for analogt til dagens DVD, og selv om forbrukere oppfatter at "HD-" er lagt til, så oppfatter de færreste hva dette betyr (jeg jobber i en butikk som selger flatskjermer - dette vet jeg). HD-DVD er dessuten fem stavelser mot Blu-Ray sine to.

Likevel tror jeg Blu-Ray vil ende opp som et entusiastformat, og selv om produsenter av DVD-avspillere sannsynligvis vil fase over til Blu-Ray kompatible spillere (som også leser DVD), vil markedet for DVD være stort. På samme måte som andre format-evolusjoner vil ikke denne være noen unntak.

Så hva med HD-DVD? Har de noe å trøste seg med, eller er det over og ut for et ellers fullgodt og velutviklet format? Det er ikke tvil om at dette formatet har livets rett, men ikke parallellt med den ultrahippe to-stavelses konkurrenten.

1 kommentar:

Anonym sa...

En liten support: Tror vi ender opp med en type mediasenter med harddisk, tv-tuner (opptakerfunksjon) og internettilkopling slik at det som er av interesse lastes ned "lovlig" og lovlig. Kanskje fra itunes om de kommer med fornuftig oppløsning, fornuftig format og en grei pris. Jeg gidder ikke bruke penger på verken blu-uten-e-ray eller hd-dvd.