22. desember 2007

Advarsel mot Ventelo

De har en kundebehandling og oppfølging som er hårreisende. Om du har anledning, så hold deg langt unna Ventelo.

Mens Nutel (min tidligere operatør) gikk konkurs, så mottok jeg en tekstmelding fra Ventelo om at de gladelig tok meg i mot som kunde. Implisitt sa de at "vi kan fikse alle dine problemer med at telefonen blir sperret som følge av konkursen, bare ta en telefon til oss og alt er i orden".

1. De brukte tre dager på å åpne abbonnementet mitt, noe som skal ta under èn time. I mellomtiden var jeg helt uten mobil, og til tross for gjentatt kontakt med kundeavdelingen så ble det ikke noen løsning på det (med gjentatt mener jeg tre-fire ganger om dagen). Riktignok var dette delvis min feil, men jeg fikk opplyst feil faksnummer å sende bekreftelse til, samt at en annen bestilling blokkerte for portering. Men da Ventelo oppdaget dette, så unnlot de å ta kontakt med meg for å gi beskjed. Nei, de dro heller hjem for dagen og ventet til jeg tok kontakt en tre-fire ganger neste dag også. Det er kundesupporten som skal være ekspertene på å løse problemer, og burde lett spore alle årsaker til utfordringene de møter.

2. Ingen på kundesupport/salg kunne/ville hjelpe meg. I èn samtale ble jeg satt over til syv personer, ingen tilsynelatende interessert i å løse problemet mitt selv om det er fullt mulig å fikse raskt. Til tross for at jeg spesifikt ba om å ikke bli satt videre til en annen kundebehandler, så ble jeg det. I løpet av hele dette oppstyret har jeg pratet med rundt tolv personer, både på privat og bedrift (gudene vite hvorfor jeg ble satt over til bedrift, noe som bare førte til at jeg ble satt tilbake til privat og enda mer venting).

3. Etter endelig å ha fikset problemet mitt, så går det under 20 timer før mobilabbonnementet mitt er fullstendig sperret og personer som ringer meg får beskjed om at de "er kommet til et nummer som ikke er i bruk". Hvis Ventelo har rotet bort sølvnummeret mitt, så gir jeg meg ikke før de har ordnet opp; denne gangen med litt kompetanse og innsatsvilje i bunn.

Særdeles klanderverdig kundebehandling med andre ord, og det å finne noen i kundeavdelingen som faktisk "gidder" å hjelpe deg er som å spille bingo. Min anbefaling er å ringe opptil fem-seks ganger før du bør gi opp. Eller, du kan bare gi opp med en gang og ringe noen andre.

Ventelos slogan: MEGET FORNØYDE KUNDER
Min psykologiske status: MEGET MISFORNØYD KUNDE - ikke passe fornøyd, ikke litt misfornøyd, og heller ikke skuffet eller såret, men rett og slett meget misfornøyd.

Så nå sitter jeg her, uten mobiltelefon. Kundesupporten har stengt (det er lørdag, må vite...), jula og en drøss med helligdager nærmer seg, og jeg er uten mulighet til å bli kontaktet av venner eller familie. Må jeg gjennom samme saksbehandling som forrige gang, så kan jeg se langt etter en løsning før godt ut i 2008.

(Det finnes heldigvis unntak, og det er èn person hos Ventelo som hadde det som trengs for å løse kunders problemer - med tiltakskraft og empati. Takk, og god jul til deg. Til resten ønsker jeg også god jul... så får dere lese ordlyden som dere vil.)

Link til denne bloggen er videresendt teamleder/overordnet på kundeavdelingen til Ventelo.

1 kommentar:

Anonym sa...

D e me andre ord ikkje bare eg så sidde her å joike uden mobil... faens drit. Eg kan ikkje ringa ud elle modta noge! Sattan så mas. Men d e heldighvis jul så eg gjer litt faen. Fekk en kontrakt fra Ventelo i dag. Må senda den for å få tbage mobilen. SAttan så irriteranes. jeje. God jul foresten :)