22. april 2007

NHH vs BI

Jeg kikket litt på NHH sine hjemmesider for å se hvordan masteren deres er bygget opp. Ut fra det jeg kunne finne, så er det grunnleggende forskjeller mellom tilsynelatende identiske studier. Jeg fant fire forskjeller:

NHH: En master består av 12 fag + 30sp oppgave
BI: En master består av 15 fag + 30sp oppgave

NHH: Mastergraden er gratis
BI: Mastergraden koster ca. 112 000

NHH: Svært lite metodefag (ikke noe matte og ikke noe økonometri)
BI: Avansert matte- og økonometrikurs

NHH: Siste halvåret er kun masteroppgave
BI: Siste halvåret er masteroppgave + ett fag


Fagmessig er jeg nesten sikker på at NHH sine 7,5sp fag ikke inneholder mer pensum enn BI sine 6sp fag.

Og ikke misforstå meg.. jeg klager ikke, dette er kun resultater av en kort research en lørdagskveld... :-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så det du egentlig sier er at vi betaler for å gjøre det vanskeligere for oss selv???

Hm... Får komme meg på skolen og lese litt...

Anonym sa...

hmm, dette var innvikla...

Anonym sa...

Ikke glem at NHH sitt studium er Norges aller mest populære studie for tiden. Og når det gjelder metodefag på master NHH så er det svært avhengig av hvilken spesialisering du velger. Hvis du velger finans får du mer enn nok av hardcore metodefag...

Anonym sa...

avansert matte på BI?? HEHE!