4. september 2006

Travle tider

Flying start! Det kan man fint si om skolen. Etter nøyaktig to uker på skolen, er inntrykket jeg sitter tilbake med at dette kommer til å bli travelt! Det er ikke vanskelig å merke ambisjonsnivået og motivasjonen hos foreleserne. De firer ikke på noe, og legger opp til undervisning på best mulig nivå. De to første ukene har gått med til MYE forelesninger, endel festing (blitt kjent med masse kule folk og møtt gamle militærkompiser) og litt lesing. Fint lite egentlig, tiden har flydd. Senest på torsdag minnet foreleseren våres i faget Research Methodology oss på at vi må huske eksamen neste mandag. Wææh! Her har vi ikke vært på skolen i to uker engang, og så er første eksamen allerede neste uke. Mattelæreren (som faktisk har jobbet som Rocket Scientist!!) er ikke snauere enn at han også har kjørt i gang en liten eksamen bare en uke etterpå. I tillegg skal jeg ha tre fag parallellt med dette, og her er ikke forventningene snauere. I Corporate Social Responsobility (så nobelt, så vakkert... så etisk!) har vi helt til oktober med å levere en blekke produsert av en gruppe på tre personer. Jeg har faktisk ikke klart å spille taktikken riktig enda til at jeg har fått etablert en gruppe med høy suksessfaktor, men jeg har blitt forsøkt headhuntet et par ganger uten at noen har blitt tilfredstilt så langt. Egentlig kjenner jeg ingens prestasjoner, utover at alle er forbanna gode. Under immatrikuleringen ble vi fortalt at det var bare 25% av søkerne som fikk tilbud om skoleplass, så det skulle ikke mangle at nivået er høyt uansett. Det er lett å merke også, selv om folk får servert de grusomte oppsett av vår mattehelt så tar folk det med forholdsvis ro.
Nok om skole. Nei, en ting til. BI ja... spennende skole. Hva kan man si om BI? En vanvittig skolebygning, gode kantinefasiliteter, bibliotek med designermøbler og en haug eiendomsmeglerstudenter på første året som tror de eier verden fordi pappa kjører porsche og mamma BMW. Heldigvis har jeg ikke sett noe til det på masteren, og det er vi utrolig glade for alle sammen.
Og til slutt om BI: administrasjonen til nå; utelukkende positivt! Fantastisk service og utrolig fleksibilitet.

Egentlig har Oslo bestått av skole til nå. Har faktisk vært utrolig lite rundt å fartet i Tigerstaden, det nærmeste jeg har vært må omtrent være i går da jeg i halv fem-tiden var tom for kaffe, slang på meg noen slitne mokasiner og spaserte de korte fem minuttene det var bort til Java Kaffebar for å kjøpe litt påfyll. Ferskvare av ypperste kvalitet selvfølgelig. Gårsdagen gikk egentlig mye med til kaffegreier. Brukte endel tid på å vaske og skrubbe maskin og kvern både innvendig og utvendig, konstatere at gruppehodepakningen var gåen (tok meg jaggu under ti minutter å skaffe ny idag!! Ble jaggu oppgradering til proffpakningen) så nå er kaffen igjen på topp og kanskje enda bedre enn noensinne. Kaffen jeg har rotet meg borti denne gangen heter Sweden Rocks og er en espressoblanding komponert av ei svensk jente som jobber på Java. Anledningen var selvfølgelig av hun deltok i SM (Svensk Mesterskap - hun er jo svensk) og senere presterte en sjette plass i VM, alt med nettopp denne espressoblandingen. Utrolig gøy med den enorme tilgangen på ferskvarer og reservedeler. Og mens vi snakker om gode smaker så kan jeg anbefale alle å ta en titt på dagens anbefaling nederst på siden. Mmmat.no selger sydeuropeist mat til latterlige priser. Jeg har selvfølgelig testet litt av utvalget og kan ikke si meg annet enn helt enig; snaddermat! Og det beste av alt; de sender i hele landet (til og med koldtbord - slå den!).

Jeg håper alle har det bra, at Anders trives i jobben som "mannen med den gyldne hvelvnøkkel", at Karl Kristian trives blant universitetsstudentene, at Marianne plager hennes nye nabo (frk. 401) til døde (og at Karl Kristian hjelper til), at Solvor har det bra med hennes sysler (:p), at Mia holder ut med masteroppgaven sin enda (du blir nok ferdig til slutt. Du fååår lov til det, se.), at Bjørn Even får dreisen på espressomaskinen sin snart slik at de verste abstinensene etter kvalitetsespresso vil roe seg, og at alle dere andre jeg ikke fant på en historie om nå også har det bra (unnskyld for å ikke ha nevnt deg!). Jeg har det hvertfall veldig bra, og skal jeg tippe så tror jeg Mariann også har det ;-)

Dagens anbefaling: www.mmmat.no
Måtte de brenne i helvete: www.posten.no

1 kommentar:

Anonym sa...

halla busy-bee!har kommet meg tilbake til bergen og har koblet meg opp mot verden igjen gjennom internett.høres ut som om du har nok å henge fingrene i iallefall,litt annerledes enn mitt masteropplegg! jeg er ved friskt mot og jeg får lov til å bli ferdig en gang jeg og se hehe. helt merkelig at du ikke er på kåken din... trist. morgenklubben er absolutt ikke den samme uten deg. lykke til med hovedstadslivet og ikke bli kækse nå ;) klem, m