21. april 2006

Stolt slalomski-eier


Stolt slalomski-eier
Originally uploaded by kaffejoakim.
Nå nærmer eksamenstiden seg, og trangen til digresjoner er større enn noensinne. Derfor måtte jeg tenke lurt å finne en digresjon som BÅDE tilfredstiller behovet for selve digresjonen, men som i tillegg ikke stjeler spesielt mye tid nå i mai. Løsningen heter slalomski. På halvpris-jakt rundtom i butikker fant jeg omsider et par ski og et par støvler som jeg hadde lyst på og som virket bra (visste DU at det finnes et mylder av forskjellige typer ski der ute??). Nå har jeg fått noe å dille med i tillegg til at jeg ikke får brukt det spesielt mye før til vinteren igjen (er jeg heldig får jeg rotet meg en tur på høyfjellet hvor det fortsatt er snø, før sommeren slår inn).

Til ettertanke følte jeg at dette ikke var nok... det er ikke en stor nok digresjon. Riktignok har jeg brukt mye tid på internettsurfing for å finne fram til gode ski, gode priser og ikke minst; kult design. Kjøpet er gjort og det er lite mer å gjøre enn å vente på hvite tider. Derfor tenkte jeg motsatt. Hva er best å gjøre når engene er grønne og vannet varmt? Svaret denne gangen er en gammel hobby som jeg la i en skuff for mange år siden. Modellfly. Hobbyen jeg i mange år har gnåla om at jeg har, men som jeg egentlig ikke har vært aktiv med de siste tolv (!) årene. Fram til nå. Etter å ha blitt inspirert av kjedsomheten i påsken (for all del, påsken var strålende! Men det er kjekt å ha noe å gjøre.. ikke BAARE se påskekrim og spise påskemarsipan og påskelam.). Jeg kom på modellflyet jeg er halvveis ferdig å bygge, det er en skalamodell av en F-4U Corsair, som du kan se bilde av HER! Det er et fantastisk skalafly fra andre verdenskrig som har en svært spesiell vingekonstruksjon. Samtidig er flyet rimelig vanskelig å beherske i lufta som modellfly, og hvis jeg også har lyst å prøve å fly det en gang så må jeg først lære å fly med noe enklere. Etter en lang jakt på internett fant jeg fram til en kar som skulle selge et fly som dette. Det viste seg at han bodde kun ti minutters kjøring fra meg, så redningen var nær. Bokstavlig talt. Etter en times preiking hvor vi skrapet fram deler og pratet om alt som kunne fly, så ble vi enig om en pris. Og vips så var nok en digresjon skapt.

Men så var det tilbake til dette lille problemet med tidskrevende digresjoner i en tidskrevende leseperiode. Også her har jeg slått to fluer i en smekk! Ved å la modellflyene ha base i Tønsberg så kan jeg bruke tiden i Bergen effektivt til lesing, og tiden hjemme effektivt til digresjonsmoro! Dessuten vil jeg komme oftere hjem til Mariann, men det er nok ikke et stort problem. For om kun to måneder er min studietid i Bergen over for godt, og forhåpentligvis starter jeg min karriere som masterstudent ved BI i august. Fortsatt vil modellflyene ha base i Tønsberg, og jeg tror utvilsomt at mamma vil sette pris på jevnlig besøk (jeg kan jo hvertfall i det minste late som det er henne jeg kommer for å besøke ;-) hehe).

På toppen av det hele har jeg kommet fram til flere fordeler med disse hobbyene. På CVen min har jeg følt at det mangler noe under kolonnen for "interesser". Nå kan jeg føre på modellfly og slalomski i tillegg til kaffelaging og et par andre ting jeg skrev uten helt å mene det. Jippi.

OBS! Kun fire fluer døde ved forfattingen av dette blogg-innlegget.

Ingen kommentarer: