9. mars 2005

Kaffemenyen!

Lurer du på hva slags kaffedrikker som finnes?

Jeg kan skrive ned en kjapp oversikt over populære kaffedrikker, så vet man hva man bestiller neste gang man "prøver noe nytt" fra krittavla på kaffebaren.
Skriver litt rundt de forskjellige også jeg, så lærer man litt også :-)

Espresso: liten mengde vann (2-3 cl på en enkel, 4-6cl på en dobbel) i en liten kopp. Espressoen har et lag med "skum" som kalles crema, denne skal ha en innbydende mørk-glitrende karamellfarge. Vanskelig å lage hvis man ikke har en ekte espressomaskin (slik som kaffebarene har). Mange baristaer drikker for det meste bare espresso.

Ristretto: nesten det samme som espresso, bare med halve mengden vann. Altså en kruttsterk variant av espresso.

Espresso con Panna: Espresso servert i et høyt, tynt gjennomsiktig glass. Deretter heller man lettristet fløte over slik at det legger seg som et hvitt lag mellom den sorte kaffen og den brune cremaen. Min favoritt! Få kaffebarer som har denne på menyen...

Cortado: espresso med en liten del steamet melk (det vanlige er 50/50 melk og espresso)

Machiatto: espresso med en liten dæsj steamet melk (sterkere enn cortado).

Cappuccino: Espresso med steamet melk i en kopp på inntil 19cl (jeg lager denne med doble espressoer: 6cl espresso og 13cl melk). Cappuccinoen er italias "folke-morgendrikk" og det er litt fy-fy å bestille denne på kaffebar etter klokken tolv på dagen (etter tolv er det kun espresso det går i).

Latte: Espresso med melk i kopp på inntil 30 cl. Altså mye mer melk enn i en cappuccino. Denne er generelt fy-fy, da all melka siler bort espressosmaken. Kan også lages med sjokoladesaus i, under navnet Latte mokka. Ingen ekte mannfolk vil bli sett av damene med en latte i hånda...

Americano: Ha varmt vann i en kaffekopp, og brygg en espresso direkte oppi dette varme vannet. Da får man en kaffe mer en mer brent smak enn vanlig, i tillegg til cremaen (skummet) på toppen. Denne er generelt sett bedre enn svart kaffe.


Og hvis noen skulle lure... JA, jeg kan lage alt dette her hos meg. Bare kom å spør! (Ta gjerne med egen melk, ikke alltid at jeg har så mye).

Norge har en egen kaffeinformasjons-organisasjon! Se www.kaffe.no !

Ingen kommentarer: