31. mai 2008

I beg your pardon, I work in a place called Soundgarden

Hva har Chris Cornell og jeg til felles? Sannsynligvis fint lite, rent karrieremessig. På mandag så er Hi-fi Center kjeden historie. Etter fjorten år med et navn som ligner halvveis på alle andre hi-fi forretninger sine navn, så velger vi å gå vår egen vei.

I 2006 begynte Hi-fi center kjeden å endre profil. Fra å fokusere på de klassiske klisjèene i bransjen, nemlig kvalitet og kvalitet, så gikk vi over til å ha det "gøy med lyd og bilde", samt fokusere på hvordan lyd og bilde kan bli endel av innredningen. I tillegg til å begynne å bygge opp kometanse på særdeles avanserte husstyringssystemer, så ble alle butikkene bygget om fra en utstilling der høyttalere og forsterkere ble stilt opp på rad og rekke langs veggene i butikken, til å skape små "stuer" hvor løsningene ble framstilt. På den måten kunne kundene lettere se for seg hvordan løsningen ville ta seg ut i sin egen stue, og samtidig få se at hjemmekino slettes ikke trenger å bli stygt og dominerende i en ellers pen stue. I løpet av et år så var alle butikkene bygget om til den nye profilen, og tilbakemeldingen fra kundene har ikke latt vente på seg. Butikkene framstår som små smykker, uten at det går på bekostning av verken pris eller eller utvalg av utstyr.



På mandag så går vi gjennom et paradigmeskifte i Hi-fi center kjedens mangeårige historie. Kjeden framstår i en helt ny drakt, omdøpt til Soundgarden. Vår nye profil vil gjøre at vi skiller oss ut fra mengden av hi-fi boden/huset/centeret/klubben/vision/whatever som finnes over hele landet. Vår nye slogan er:

I Soundgarden dyrker vi gode opplevelser - dine gode opplevelser!

Selv om sloganet minner litt om noe som kunne vært brukt i Hotel Cæsar, så ligger det likevel en del i det. Ved et besøk i Soundgardens forretninger så skal du føle deg velkommen, du skal møte engasjerte selgere med ypperlig faglig kunnskap, og ikke minst, hele opplevelsen kommer til konkurransedyktige priser. Disse punktene er det vår nye daglige leder, Roar Olafsen, som har kommet opp med. Han kommer inn i en tid der Hi-fi cent...Soundgarden står foran mange utfordringer. Ikke bare har vi en utfordring når det kommer til å vokse videre i markedet, men også ved å etablere det nye navnet. Faktum er at konkurransen på elektronikk er svært høy, og Elkjøp samt andre store elektrovarehus satser i større og større grad på å entre kvalitetssegmentet av lyd og bilde.

Det er nesten trist at jeg skal slutte snart. Kjeden står over større utfordringer enn noen gang før, og i tillegg har vi etterhvert etablert en produktportefølje som er helt fantastisk. I tillegg så vil det til høsten komme en rekke nye produkter fra Harman/Kardon og Pioneer som er intet mindre enn fantastiske. Men alle epoker har en slutt, og min begynner nå. Har likevel et par måneder igjen, som jeg skal nyte i fulle drag.

Og til slutt, en digresjon på navnebytte:
For en god stund siden når det ble pratet om navnebytte, så foreslo jeg det treffende navnet "Hørehuset". Bare tenk hva webadressen til nettsidene ville blitt... :D

Og når det gjelder Soundgarden, så finnes det jo et hav av slogans som kan brukes. Hva med:
"Great sound the natural way - Soundgarden"
"Gardensound? Get outdoor speakers from Soundgarden!"
"Chris Cornell buys his stereo at Soundgarden"
"Listen to the Soundgarden"
"Good sound comes naturally - Soundgarden"
eller den norske ekvivalenten:
"God lyd på naturlig vis - Soundgarden"
"Uti vår lydhage"

Og hvis du har lest alt dette og fortsatt lurer på hvem Soundgarden var? Denne videoen bør friske opp i minnet:

Ingen kommentarer: