30. mars 2007

Av hensyn til miljøet...

... så har jeg gått til innkjøp av ny mobiltelefon.

Ser du ikke koblingen?

Jeg innser at selv Al Gore hadde hatt problemer med å se sammenhengen her, men bare hør her da:
For det første så bruker den nye telefonen mindre tid på å lade enn den gamle, og samtidig konsumerer den mindre strøm under selve ladingen. Til tross for dette, har den nesten dobbelt så lang batterilevetid.
Dette er de innlysende effektene. I tillegg er det endel indirekte effekter. Ettersom den gamle telefonen begynte å bli særdeles dårlig (de gode gamle k750/w800-symptomene: slo seg av mens man sender melding og at joysticken nesten ikke virket lenger). Frustrasjonene som følge av disse skavankene påførte miljøet vårt unødvendige lidelser. For det første måtte jeg bruke mer strøm på å få utført de samme oppgavene. For det andre ble jeg mer sulten av den ekstra frustrasjonen, noe som fører til økt produksjon av mat og dermed ekstra kraftkrevende ledd i verdikjeden. Og siden jeg er ekstra glad i kjøtt, så fører min dårlige mobil til at det avles flere kyr. Og som alle vet, kyr fiser CO2. Og er CO2 bra for miljøet vårt? Vel.. for å gjøre en veldig lang forklaring kort; det at jeg fikk meg en ny og velfungerende telefon idag medfører at vi unngår en ny istid over Europa i løpet av de neste 25 årene.

Og forresten. Jeg har fått meg en Nokia! En 6300 :D

1 kommentar:

Eirin sa...

Flink gutt!

Har foresten fått Marte til å slutte å bruke poser.