18. mai 2005

17. mai feiring!

Åkei.. hehe... 17. mai over for i år! Hadde egentlig planer om å sitte å lese store deler av dagen, men det ble til at jeg tok en tur til byen heller og en tur på tivoli om kvelden (men Mariann var kjempeflink å satt å leste heeele dagen, imponert over henne!).

Jeg kunne fortalt alt mulig om frokosten på huset i morges, den fantastiske indrefiletmiddagan jeg hadde i kollektivet i 5. og hvordan det var i byen, men jeg sparer pusten til å heller fortelle om kvelden på tivoliet. En ganske spennende kveld. Vel, egentlig ikke så veldig da. Var stappfullt av 14-åringer som svidde av pengene sine på spill de bare vant glorete bamser på, mens andre (Sally) spilte og vant store bamser som senere skulle vise seg å redde kvelden.

Uansett... var der og skulle ta karusellen "Ali baba", eller det flygende teppe som vi 1001 natt fans liker å kalle den. Joda, kjøpte billett og fant plass i køen. Køen bestod av en flokk sauer som prøvde å komme gjennom en liten åpning inn til karusell-mekka. Uansett, vi sto nå der i 45 minutter å ventet på vår tur i køen, uten at vi kom oss en meter fram omtrent... (hver gang de slapp inn folk presset alle på slik at vi bare ble presset mer og mer ut til siden). Gikk tilbake til billettluka og fikk tilbake pengene for billettene.. vimset rundt og prøvde litt sånn dilldall, uten at det var det helt store hele veien.. jaja, so far so good.

Tok en karusell (edderkoppen, digger den! By MacGyver!!) og observerte snart at ali baba køen var borte.. Kjøpte en ny billett og kom inn på den med en gang... Beleielig var det fyrverkeri over sentrum akkurat når vi var å svevde oppe i himmelen der. Praktisk.

Lettere susete i hodet etter opp og ned og rundt og rundt fant vi det for godt å rusle hjemover, helt til jeg på slutten oppdaget spillebula. Alltid gøy å spille med litt kronestykker tenkte jeg. Jeg vet ikke hva Sally tenkte, men hun stormet mot inngangen med den største entusiasme! Et lite øyeblikks uoppmerksomhet fra min side ble vekket med et smell i gulvet, og der lå Sally langflat bortover. Hun hadde på en eller annen måte klart å bare... ramle! Faktisk.. bare sånn helt uten videre, ingen hindring eller noe som helst. Bare ramle.. jah, heia stiletthæler. Vel. Det er to måter å ramle på. Den elegante måten, og den uelegante måten. Jeg trenger vel ikke så si hvordan stakkars Sally ramlet. Men bamsen kom til unnsetning! Den store, myke bamsen ofret seg og sørget for at hun landet forholdsvis mykt! Den ble litt skitten og fæl, men for en heltemodig rosa og gul elefantbamse!! (Den ble litt rød på snabelen, tror det blødde snabelblod). Mens vi andre sto bak og så forskrekka på Sally som lå på bakken, var det en del andre inne i spilleboden som la merke til at hun ramlet, og en av dem så litt forskrekket ut! Når hun fikk stablet seg på beina igjen så kom det en eldre, sliten herremann bort til henne og kjørte en sliten replikk mens han pimpet på rulletobakken sin "jaja, det var nå godt du ikke slo hodet der jah, mmhm, det hadde jo ikke vært bra.." Jeg tenkte for meg resten av det han kunne si som "men du.. la meg følge deg hjem, det der kan ikke ha vært bra... eller, jeg bor rett borti gata her, hva med å gå dit for litt... eh... førstehjelp!" Heldigvis sa han ikke noe sånn da, han hadde nok bare gode intensjoner og var litt bekymret på Sallys vegne. Uansett så forsvant vi fort fra området, og det ble ikke noe kroneskyvespilling. Sally ble litt flau jah. Men når vi andre skjønte at det gikk bra så lo vi godt hele veien hjem, og selv om det ikke var så snilt så lo vi enda mer når vi så medfarten bamsen hadde fått, og hullet Sally hadde fått i buksa si.

For framtiden vil det "å ta en Sally" altså være å gå på snørra :-)

Ellers kan jeg opplyse om at jeg har video av Bente som inhalerer en helium-ballong (dakar fuglen) med dertil lys stemme. Men den tror jeg ikke at jeg får lov til å legge ut på internett, så den som vil se får komme å banke på! (Ta med litt melk i samme slengen, så får du med deg en Kaffe Mocca når du går. Sjokoladesausen går ut på dato tidlig i høst og må brukes opp innen den tid...!).

2 kommentarer:

Pandaen sa...

Bra historie, Joakim! Ser det meste for meg. Ska ikkje kimsa av drastiske fall...

Anonym sa...

Ja tusen takk for den Joakim! Fint å vite at du kan legge ut denne historien, men ikke videoen av Bente som snakker med musestemme?? :P Jeg regner med at jeg nå må "ta en sally" ved alle fremtidige sosiale begivenheter, menmen, så lenge jeg har med min, for en ordens skyld, GRØNNE (og litt svarte) elefant, så overlever jeg vel..:D