31. januar 2010

Et oppgjør med min digitale tilstedeværelse

Som digital innbygger har jeg vært i koma de siste månedene. Med en blogg som sist ble oppdatert i oktober så er det på tide å finne ut om man vil delta i internettets samfunn, eller holde seg på utsiden. Svaret er åpenbart: man har ikke noe valg. I internettets tidlige (kommersielle) fase så var tilstedeværelse og interaksjon med andre mennesker gjennom det digitale rom uglesett. Nå er det en like naturlig plattform for kommunikasjon som SMS var på slutten av 1990-tallet.

Det er på tide å brette opp ermene og definere sin eksistens på internett. Jeg har så mange utestående prosjekter, diskusjoner og ting jeg vil dele med internett. Men er det verdt det? Vil min blogg bidra til å strukturere mangfoldig (eller kaotisk) informasjon som finnes på internett? Trenger folk å vite mine meninger? Absolutt! Summen av sosiale nettverk bunner ut av enkeltstemmer. Men egentlig så liker jeg ikke å tenke på det på den måten. Jeg er ikke en del av en bevegelse, jeg gjør dette for min egen del. Jeg ser på bloggen som dagboken min. Her skriver jeg ting jeg selv interesserer meg for, og det hender ofte at jeg går tilbake i historikken for å lete opp det jeg selv en gang skrev.

Jeg har ingen planer om å lage en nisjeblogg. Det er fryktelig kjedelig å holde seg til et enkelt tema, og mine interesser varierer fra det som engasjerer meg den dagen. Dog er det noen fellesnevnere som preger bloggen. Disse vil du se som keywords et sted på bloggen.

Prosjekter (både nice to do/must do):
1. oppdatere bloggens rammeverk og forutsetninger - jeg er ikke lenger student
2. skrive innlegg om hva masteroppgaven dreide seg om - og ikke bare hva vi fikk på den :-)
3. svare på en utfordring jeg fikk for leeenge siden - hva er kunst?
4. gå dypere inn i kaffehistoriens mystikk og mysterier - men egentlig bare i et handelsperspektiv for å få folk til å skjønne at 360kr kiloen er en helt ok pris å betale
5. forklare hva jobben min går ut på - og hvordan bli bedre i den
6. begynne å bruke twitter
7. produsere innhold jevnlig - med nettverket på LinkedIn som målgruppe

Nå er det bare opp til meg å do the magic. Jeg har nok av drafts for å komme i gang:

1 kommentar:

Unknown sa...

Jeg gleder meg til "Årskavalkade 2007".