1. juni 2008

The beauty of marketing

Facebook-grupper er jo for lengst blitt perfekt mat for journalister på agurkslang. Og mens bensinprisene har fått bedre spalteplasser enn krisen i Burma, har DnB Nor sett sitt stikk til å drive litt direktemarkedsføring ovenfor 48,000 stokk dumme nordmenn (jeg beklager, men den påfallende høye inkompetansen slår mot meg når jeg leser hva som skrives i gruppen "Slik får man ned bensinprisen").

Løsningen ligger rett foran dere, kjære Facebook-"politikere"..

Bare se selv:



Og for å leve ut mine politiske drømmer, så meldte jeg meg inn i gruppen "For oss som har større drømmer enn lavere bensinpriser" hvorpå kommentarfeltet var fullt av personer som mente at fattigdom og sult var store problemer som måtte løses. Lettere bedugget av et lite glass rødvin, og med hjernen på full spinn etter å ha skrevet jobbsøknad, så klarte jeg ikke å la være å kommentere tilbake:

For å understreke motstridelsene mellom denne gruppen og, æh, den andre gruppen som prater om bensinpriser på Facebook, så er det jo faktisk nettopp denne nedgangen i fattigdom som fører til økt bensinpris. Økt velferd i u-land medfører press på verdens ressurser med tanke på økt etterspørsel etter det som kan defineres som luksusgoder (det finnes fortsatt luksus-beskatning på nye biler i Norge). Så mens den andre Facebook-gruppen kjemper for sitt egostiske vesen ved å presse bensinprisen nedover, kjemper altruistiske vesener i denne gruppen for økte priser gjennom subsidier som kan øke velferden i u-land ytterligere.

1 kommentar:

Anonym sa...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nokas/artikkel.php?artid=527618

Stokk dumme nordmenn, og stokk dumme aviser...