26. mars 2008

Moderne vindusshopping

Halvparten av alle nordmenn handler på nett, eller kikker på nett før de handler i butikk.

Dette åpner muligheter for alle som driver salg fra fysiske lokaler. Synergiene må utvikles mellom fysiske butikker og internett. En generell oppfatning har vært at internettbutikker ødelegger markedet for fysiske butikker, og at butikker som har både fysiske og digitale handlemuligheter bør arbeide for å separere synergiene. Disse lederne er redd for at internettsiden skal ta over så mye handel og kunder at butikkene blir forlatt tomme. Denne tankegangen begrenser muligheter, og ødelegger for kundegrunnlaget i den fysiske butikken.

Internett har løst mange utfordringer for en vanlig forbruker. Gode portaler på internett gir rask oversikt over hvilke varealternativer som finnes, hvor man finner varen til best pris, og internettforum sørger for at produkter blir subjektivt vurdert av brukere med god kjennskap til produktet. På den måten er det svært mye lettere å finne informasjon, gjøre gode kjøp og ikke minst riktige kjøp. Nordmenn har oppdaget denne muligheten, og den behagelige sannhet er at halvparten av alle nordmenn planlegger julegaveshopping på nettet.

Digitaliseringen tar egentlig bare over for noe vi alltid har drevet med, nemlig vindusshopping. Fra å bruke lang tid i handlegatene for å finne et tilfredstillende alternativ, kan man nå ty til internett for å gjøre den samme jobben vesentlig raskere, for så å oppsøke den butikken man vil handle hos, enten det er fysisk eller digitalt. Et passende ord for dette fenomenet kan jo være skjermshopping (eller screenshopping på engelsk).

Hva bør butikkene gjøre? De bør øke intensiteten på websidene sine, og se på det som en verdiskapende ressurs både for salget på internett i seg selv, men også for de fysiske butikkene. I tillegg kan en godt oppdatert internettside fungere som informasjonskilde for butikkens ansatte, dersom butikken er en del av en stor kjede hvor informasjonsflyt er vanskelig (ledelse <-> produktsjef <-> logistikk -> butikksjefer -> heltidsansatte ---> deltidsansatte). Forskning har også funnet at informasjon om produkt på internett korrelerer med prisen folk er villig til å betale for produktet. Så investerer man tid på å legge ut tilstrekkelig informasjon om produktene man selger så er sannsynligheten større for at man får solgt de til en høyere pris dersom man tilbyr kunden en mulighet for fysisk interaksjon (at kunde kan kjøpe på nett og plukke opp i butikk, eller kikke på nett og kjøpe i butikk).

Så hva blir konklusjonen? For butikker som har både fysiske salgslokaler og internettside med handleløsning, så må perspektivet snus fra å være "intern konkurranse" til å bli synergifokus. Og når det gjelder finansiering, så kan en allokering fra markedsføringsbudsjettet med god samvittighet overføres til internettsiden. En god side jobber godt på egenhånd, dessuten er informasjon og reklame vesentlig sterkere når forbrukeren oppsøker den selv.

Per dags dato vet jeg ikke om noen som utnytter denne muligheten til fulle, så sjansen byr seg til å være først ute på det norske markedet med en 100% integrert digital og fysisk handleløsning. Måtte den første vinne og den andre bli best.

Ingen kommentarer: