2. juli 2006

Danseband for 18-åringer

Det siste året har Mariann og jeg pratet om hvor bra denne sommeren skal bli, og hvor mye gøy vi skal finne på. Når alt kommer til stykket og budsjettene summeres, så blir det jaggu ikke mye penger igjen til nettopp dette; leve. Men i forrige uke kjøpte vi billetter til årets store begivenhet på brygga i Tønsberg, nemlig Postgirobygget. Det lå an til en bra kveld med stemningsmusikk om stygge lille Trine, øl og svaberg, varme augustkvelder og coverlåter av Lillebjørn Nilsen (Barn av regnbuen). Og det ble en bra kveld også, konserten var utrolig bra og folk var i godt humør. Det var umåtelig mange små barn der (til tross for 18-årsgrense og streng ID-kontroll), jeg antar at dagens 18-åringer rett og slett har krympet siden vi var 18. Uansett var vel snittalderen på vi 500 som var tilstede på ca 18,1 år. Moro læll.

Men det var rett før hele konserten gikk dukken. Som noen vet, så jobbet jeg onsdag til lørdag på Hi-fi center kjeden på Majorstuen i Oslo. Det gikk helt fint, og det var utrolig deilig å jobbe litt igjen. Helt til klokka ble halv tre på lørdagsettermiddag. I ekte Houdini-stil presterte jeg å trylle bort den eneste nøklen til butikken (jeg hadde den i hånda, og plutselig var den borte... jeg fatta NULL), og jeg som måtte skynde meg etter stengetid for å rekke bussen tilbake til Tønsberg og konsert, stresset på for å finne nøklen. Det var ikke et sted jeg ikke lette i hele butikken, og etterhvert innså jeg nederlaget og ringte til sjefen. Han tok det med stor ro, og fikk meg til å lete litt til.. og når jeg innså nederlaget, så dukket nøklen opp. Jeg hadde puttet den i baklomma på buksa mi.. jeg som aldri bruker baklommmene, og var totalt fremmed for å kunne ha lagt de der. Hjertet sank som en stein etter å ha vært i halsen den siste halvtimen, heldigvis var det ikke kunder innom i denne perioden.. De hadde neppe fått mye god service (i en uke hvor det ellers gikk veldig bra med kundebehandlingen).

Så nøklen kom til stede (i tide), jeg fløy avgårde til bussen og kom meg hjem. Konserten var veldig bra, soleklar toer på terningen!!

Ellers i uka har jeg brukt masse tid på å lete fram leilighet i Oslo, og det gikk jo fint. Leiekontrakten er signert og innflytting skjer i begynnelsen av august. Nå jobber jeg intenst med å finne en sovesofa slik at det bare er å renne ned døra vår med besøk.

Danseband for 18-åringer? Bare sammenlign innholdet i teksten til de verste Vikingarna-kopiene med Postgirobygget. Det eneste som skiller er at tekstene omhandler personer i midtlivskrisen og personer i puberteten. Men selvfølgelig er Postgirobygget mye bedre. Måtte det også være slik om 30 år.

2 kommentarer:

S sa...

Hipp hurra for leilighet og nøkkel som har kome på plass! Håper du koser deg i oslo.. her i bergen her det kjempe tomt, og det er trist.. men då eg såg den fiine leiligheten, gleder eg meg til karl, mia og eg tek oss ein tur t hausten ;-D hehehe

SOLklem

Anonym sa...

DUDE! Jeg simpelthen bare elsker danseband. Jeg tror ikke jeg klarer meg uten. Ole ivars er flott. Hvis du deler min entusiasme så kan vi jo kanskje... ja du vet... treffes en gang? ta en kopp kaffe?