18. juli 2006

Bulgaria - here we come!


Nessebar
Originally uploaded by kaffejoakim.
Endelig er det klart for sydenferie!! Hver dag denne sommerferien har hatt som formål å lede en dag nærmere avreise. Nå er det bare en natt igjen i trygge omgivelser før vi setter oss på flyet i 3 timer og 10 minutter. Forhåpentligvis er det ikke Balkan Airlanes som skal få æren av å transportere oss nedover, selv om det sikkert hadde vært veldig interessant det og. Star Tour har fått æren av å gi oss drømmeferien, og vi er klare til å motta den. Vi er blitt lovet behagelige temperaturer (er visst stabilt 26-28 grader nå), og det er helt perfekt for oss. Strendene får visstnok danske strender til å føles som en badetur på Jæren og parasolldrinkene blir servert av modeller som får selv Helene Rask til å være i samme liga som bestemora di. Jo, og hva man betaler for drinkene? Tja.. en tier? For to altså.

Alle som ikke har vært i Bulgaria snakker selvsikkert om hvor dårlig maten er, mens alle som har vært i Bulgaria er ydmyke ovenfor den fantastiske maten. Jeg gleder meg til å prøve utvalget, se hva som blir disket opp. Enda mer spennende blir det å bestille, ettersom bulgarerne benytter seg av det kyrilliske alfabet. Man skal ikke langt utenfor turistområdene før man likegjerne kan benytte seg av en dartpil for å velge hva man vil ha å spise. Prisen er ikke avskrekkende her heller, rundt 80-100kr inklusiv mat, drikke og tips. For to selvsagt.

Til nå har vel poenget om at det er billig i Bulgaria kommet godt fram, og til tross for at selve feriereisen kostet litt så blir det spart inn igjen på levekostnader. Jeg har budsjettert med 3000kr på to uker for meg selv. Det inkluderer leve, nyte, spise, bade, tipse, drikke, feste, herje, sove, sløve, busse, shoppe og ikke minst sløse. Antar at det går litt ekstra dersom man ønsker å delta på det som finnes av ferieaktiviteter, Bulgaria kan friste med mye spennende som vannscoter, vannski, bungee, fallskjermhopping, surfing osv. For ikke å glemme alle nattklubbene som holder åpent til klokka seks på morgenen. I tillegg er det sigøynermarkeder, Burgas (en stor by, bl.annet der flyet lander) er åpent for gode shoppingmuligheter og opplevelser og endel gamle landsbyer som rett og slett må oppleves som Penninsula. Sist, men ikke minst så ligger jo Tyrkia med sitt Instanbul bare et steinkast unna (ok da, 20 mil).

Nå får jeg bare komme meg tilbake til koffertpakking, her skal både solkrem og badeshortser med. I mellomtiden kan alle blekansikter her hjemme nyte bildene, så sees vi alle sammen etter ferien!

PS!Jeg tror ikke jeg kommer til å blogge noe i løpet av ferien, men skal skrive et reisebrev når jeg kommer hjem.

Ingen kommentarer: