6. juni 2005

Lenge siden sist...

Nå er det veldig lenge siden jeg har skrevet i bloggen min, og jeg beklager det. Dataen min har vært på verksted (den er fortsatt på verksted, men har fått låne dataen til kjæresten min i mellomtiden) for å fikse skjermen, for den fikk en liten skade etter at jeg mistet den i bakken i vinter en gang. Uansett så skjedde det rare ting etter den var reparert, og den er nå på verksted og venter på innbestilling av deler. Ringte i dag og han manglet fortsatt en del (fem nye deler totalt!), men jeg håper at den kommer fort fram så jeg kan få tilbake dataen min. Er ganske uvant å bruke Windows når jeg kun har jobbet med OS X (mac altså) i ett år snart. Tror jeg fikk maskinen min 24. juni om jeg ikke husker feil, det var moro det! Besteste jeg har kjøpt noen gang tror jeg..

Men det er som sagt lenge siden jeg har skrevet her, og det har skjedd mye siden sist innlegg for over to uker siden. Det er midt i eksamenstiden her, og jeg har hatt matteeksamen og offentlig økonomieksamen. Matteeksamen gikk ikke så bra, og det gjorde heller ikke offentlig eksamen... så jeg er fryktelig skuffet over meg selv og innsatsen dette året. Burde virkelig klart å gjøre en bedre innsats og klart det bedre, så det flyr spøkelser rundt over søknaden til mastergraden. Det ender vel med at jeg soper ett år ekstra i Bergen for å gjøre ferdig bachelorgraden. Det som er kjedelig er at NHH (hvor jeg har søkt master i konkurranse og markedsføring) kun har opptak om høsten, sånn at hvis jeg tar et halvår til med bachelorgraden så må jeg vente helt til høsten med å komme inn. Akkurat nå er jeg så skolelei og nedtrykt at det er helt greit for meg. Kanskje et halvår med grei jobbing, etterfulgt av et halvår med andre ting enn skole vil være sunt. Jeg har jo uansett kommet tidlig i gang med utdannelsen, så det er jo ikke noe krise at det går ett år ekstra. Alle disse tankene har jo rot i den siste eksamen jeg har mandag 13. juni. Det er en stor og fæl eksamen hvor jeg har gjort minst mulig i år (kan noen spørre meg hvorfor?), men som egentlig er ganske interessant. Denne pluss de to andre må jeg stå i for i det hele tatt å bli vurdert i opptaket til masteren, og jeg er rimelig usikker på hvordan matten gikk. Offentlig økonomi som jeg hadde i dag skal jeg nok klare å stå i, men jeg hadde forventet at det gikk mye, mye bedre enn det gjorde.

Masse prat om skoleelendighet, så da kan jeg jo forsøke å lyse opp tilværelsen min med å meddele at jeg fikk A på bacheloroppgaven, en liten prestasjon! Er kjempefornøyd med den, men er igrunn for tom av energi til at jeg har gledet meg spesielt over den så langt. Men uansett er et fantastisk samarbeid med Anders om denne oppgaven (og forøvrig mange andre oppgaver i de halvannet året vi har samarbeidet om felles innleveringsoppgaver) avsluttet med toppkarakter, alle de oppgavene vi har skrevet sammen har bært mange frukter!

Ellers har jeg fått meg ny presskanne etter at jeg klarte å knuse den andre. Har kjøpt en kjempekul alessi-presskanne som var på tilbud på Jernia (25%), og ettersom jeg fikk 1000kr av mamma og pappa til bursdagen min og jeg bare hadde brukt 580 av de, så passet det perfekt med denne til 427,50kr..:)

Ellers har Anders flyttet i dag. Fikk tak i leiebil, pakket ned rommet i esker og tømte det ut i bilen før han vasket ut etter alle kunstens regler og låste døra bak seg for siste gang (bortsett fra overleveringen av nøklene i morgen). Husker godt når vi planla å dra til Bergen, når vi flyttet opp og alle forventningene vi hadde. Var kjempemoro å komme til en by, for ikke å snakke om det geniale studentmiljøet som fort ble dannet på Gyldenpris Studentboliger hvor vi flyttet. Året har gått fort, og idag reiste han videre på sin vei.. Er ganske vemodig, jeg liker ikke sånne "siste gang" situasjoner. Andre "siste-gang" situasjoner i år er når vi flyttet fra huset i Haugesund til det nye i Tønsberg.. eller faktisk siste gang jeg forlot stridsvogna jeg hadde arbeidet på et år i militæret. Eller når jeg reiste hjem fra verdens beste ferie i USA. Er vemodig når livets epoker snur, og nye hverdager trer fram.

Mariann ble ferdig med alle sine eksamener for en uke siden, og dro hjem til familien i går. Savner henne kjempemasse allerede, og gleder meg til hun kommer tilbake på torsdag kveld! Hun er verdens søteste og snilleste jente, så forståelsesfull og søt og jah.. alt!! :-) Elsker deg, Mariann!!:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Din skolesnik!

Anonym sa...

Masse god sommer Joakim. Kjente meg litt igjen på flere punkter i innlegget ditt. Eksamen kan man bli helt ør av..det værste er kanskje å vente på resultatet når man ikke har peiling på hvordan ting har gått. Men herregud vi er alle fortsatt unge, og har masse muligheter fortsatt. får håpe du kommer inn på nhh da, hvis ikke er nok kanskje et halvt jobbeår lurt. Ellers er jeg tilbake på Tjøme, veldig deilig og koselig å se alle kjente igjen. Sikkert rart å se Anders forlate hybelen sin, syntes sånne ting er trist jeg. Rart å vite at flere folk ikke er på Gyldenpris til høsten. Men men, vi som fortsatt er her får søren meg lage masse liv etter sommern også. jepp jepp, noen ganger er det deilig å få tømt hodet med å skrive litt..kanskje jeg burde få meg blogg jeg også..? Nei, nå får jeg avslutte. Vi sees nok i Tønsberg i løpet av sommern:) Marte, Stine, meg, deg og Mariann får ta en utepils på brygga vettu. Hade bra, og hils folka som er igjen på bygget!